Thailand: ‘Land of Smiles’.
Reisbrochures schilderen Thailand vaak af als de ‘land of smile’ (land van de glimlach), een indruk en slogan die ook door de Tourism Authority of Thailand wordt uitgedragen.
Alhoewel nieuwe bezoekers van Thailand er vanwege deze slogan er vaak vanuit gaan dat de Thai vrolijke en vriendelijke mensen zijn (en dat zijn ze ook vaak wel) heeft de legendarische glimlach echter een veel breder scala aan toepassingen.
Het toepassen van de smile.
Zo wordt de ‘smile’ (‘YIM’ in het Thai) niet alleen toegepast bij beleefdheid en geluk maar ook bij zaken als schaamte, berouw, angst en onverschilligheid. Dit komt omdat de Thaise cultuur de confrontatie en expressie van negatieve emoties vermijdt. Omdat de ‘smile’ dus ook wordt gebruikt als dekmantel voor de echte emotie kunnen sommige van deze toepassingen door buitenlanders echter als ongepast en onbeleefd ervaren worden. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat de ‘smile’ wordt toegepast als je op straat over iets struikelt. Of als een ober eten of drank over je kleren morst.
De ‘smile’ wordt dus vaak toegepast als de meest geschikte reactie op elke mogelijke situatie. Maar het onderscheiden van het ene type glimlach van het andere is voor een buitenstaander niet altijd even makkelijk. Maar het neemt niet weg dat je in Thailand vaak omringd wordt door een oprechte vriendelijkheid. En in veel zaken waarbij buitenlanders gemakkelijk hun kalmte verliezen zal de Thai blijven lachen.
Meer over de beroemde Thaise Smile.