Bloeiende auto industrie Thailand.
Het najaar van 2011 was voor vele auto-fabrikanten in Thailand een ramp. Tijdens de grote overstromingen die het land teisterden werden grote delen van Bangkok en een aantal belangrijke industriële gebieden in Thailand overspoeld. Sommige fabrieken werden bedekt met maar liefst drie meter water. De overstromingen markeerden iets wat niet algemeen bekend was maar dat sindsdien steeds meer wordt uitgesproken: ‘Thailand is het Detroit van het Oosten’.
Vooral Japanse auto-fabrikanten gebruiken Thailand als een productie hub. In 2012 bereikte de auto-productie in Thailand 2.45 miljoen voertuigen, waarvan 1 miljoen werd geëxporteerd. Dit maakt Thailand de 7e auto-exporteur wereldwijd.
Gunstige vestigingsvoorwaarden voor buitenlandse bedrijven.
De opkomst van de auto industrie in Thailand is geen toeval. Na de financiële crisis in Azië in 1997 paste het land haar regelgeving aan. Zo hoeven buitenlandse bedrijven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in India of Maleisië, geen joint venture aan te gaan met lokale partners. De Board of Investment (BOI) van Thailand biedt genereuze prikkels om eco-vriendelijke auto’s te produceren en de Thaise overheid verlaagde de vennootschapsbelasting van 30% naar 20%. Deze is daardoor lager dan die van Indonesië, Maleisië en zelfs Vietnam.